Siscon Valves & Instruments viert meer dan 20 jaar partnerschap met Clorius Control Valves.
Siscon Valves & Instruments is al meer dan 20 jaar trotse officiële partner van Clorius Controls, toonaangevend fabrikant van regelafsluiters uit Denemarken. Met meer dan 30 jaar diepgaande product- en applicatiekennis van het volledige Clorius afsluiter programma, bieden de engineers van Siscon hoogwaardige oplossingen en ondersteuning. Siscon richt zich op nieuwbouw, retrofit en de vervangingsmarkt.
Voorkom ongewenste motorkoeling tijdens verblijf in de haven.
In deze nieuwsbrief wordt uitgelegd hoe de interne lekkage van thermostatische temperatuurregelkleppen invloed kan hebben op de motortemperaturen, en hoe dit de motorprestaties kan beïnvloeden.
KOUD ZEEWATER
leidt tot ongewenste koeling van motoren en hulpsystemen.
De winterperiode op het noordelijk halfrond betekent koude zeewatertemperaturen, die worden gebruikt voor het koelen van motoren en hulpsystemen aan boord van veel schepen.
Deze lage watertemperaturen, die in sommige gebieden onder de 5°C kunnen dalen, kunnen invloed hebben op de diverse koelsystemen aan boord. Hierdoor worden onderdelen blootgesteld aan lagere temperaturen dan waarvoor ze ontworpen zijn, met als risico kostbare reparaties door condensvorming bij het opnieuw opwarmen, en verhoogde onderhoudsbehoefte van de motor.
Het onderkoelen van de motor komt meestal voor tijdens verblijf in de haven. Wanneer motoren en hulpsystemen zijn uitgeschakeld is koeling niet nodig, en sluit de 3-wegklep de poort naar de koelzijde van het circuit.
Maar door de interne lekkage van regelkleppen – doorgaans zo’n 2–3% of meer – zal er toch een bepaalde hoeveelheid water door de gesloten klep stromen, wat leidt tot ongewenste koeling van deze systemen.
VOORBEELDEN VAN SCHEPEN
met problemen in koud water door interne lekkage van de koelklep:
Offshore Support Vessels (OSV): De temperatuur van het hulpsysteem daalt onder de gespecificeerde minimumtemperatuur tijdens verblijf in de haven, met risico op condensvorming bij opstarten, wat dure apparatuur kan beschadigen of verslijten.
Sleepboten: De voorverwarmer heeft moeite om de motortemperatuur op peil te houden tijdens havenverblijf. Hierdoor is er een langere opwarmtijd nodig, wat leidt tot extra brandstofverbruik en zwarte rook/uitstoot door lage motortemperaturen.
Veerboten: Lage temperatuur wanneer de voorverwarmer actief is. Vooral bij veerboten die elektrische verwarming gebruiken. Extra brandstof is nodig om de motoren voor vertrek op te warmen.
4-taktmotoren: Motoren/hulpsystemen die tijdens havenverblijf afkoelen en niet geschikt zijn voor langzaam starten, zullen bij opstarten snel in temperatuur stijgen, wat extra belasting veroorzaakt op mechanische onderdelen en afdichtingen.
Daarnaast zorgen wisselende temperaturen bij motoren met interne thermostaten voor extra vervuiling in de motor, wat leidt tot meer onderhoud.
OPLOSSING VOOR PROBLEMEN IN KOUDE WATEREN
De interne lekkage van een koelklep is in veel gevallen de oorzaak van temperatuursproblemen tijdens havenverblijf of ankerligging in gebieden met koud zeewater.
De nieuwe Ultra-Low Leakage-klep van Clorius Controls heeft een interne lekkage van minder dan 0,01% (ANSI Klasse IV), wat de ongewenste koeling tijdens havenverblijf elimineert. De nieuwe klep is ontworpen als de meest compacte 3-wegklep op de markt en is eenvoudig te retrofitten, ongeacht het merk van de momenteel geïnstalleerde klep.
De klep wordt geleverd met op maat gemaakte vulstukken (spacers), die de afstand opvullen tussen de klep en de flenzen op de leidingen. Hierdoor zijn geen las- of leidingaanpassingen nodig, en kan de installatie door de bemanning zelf worden uitgevoerd.
Voor kleinere schepen met 4-taktmotoren, waarbij de koelkleppen in het motorblok zijn geïntegreerd, kan optimale koelregeling worden bereikt door een Ultra Low Leakage-klep te installeren vóór het punt waar het gekoelde water de motor binnenkomt.
Wilt u meer weten over hoe onze nieuwe Ultra Low Leakage-klep uw schip kan helpen? Neem dan gerust contact op met een van de Engineers van Siscon.
Download de Ultra Low Leakage brochure

