Questions? Call us 0180 43 96 55

Siscon Valves & Instruments viert meer dan 20 jaar partnerschap met Clorius Control Valves.

Siscon Valves & Instruments is al meer dan 20 jaar trotse officiële partner van Clorius Controls, toonaangevend fabrikant van regelafsluiters uit Denemarken. Met meer dan 30 jaar diepgaande product- en applicatiekennis van het volledige Clorius afsluiter programma, bieden de engineers van Siscon hoogwaardige oplossingen en ondersteuning.  Siscon richt zich op nieuwbouw, retrofit en de vervangingsmarkt.

Voorkom ongewenste motorkoeling  tijdens verblijf in de haven.
In deze nieuwsbrief wordt uitgelegd hoe de interne lekkage van thermostatische temperatuurregelkleppen invloed kan hebben op de motortemperaturen, en hoe dit de motorprestaties kan beïnvloeden.

KOUD ZEEWATER
leidt tot ongewenste koeling van motoren en hulpsystemen.
De winterperiode op het noordelijk halfrond betekent koude zeewatertemperaturen, die worden gebruikt voor het koelen van motoren en hulpsystemen aan boord van veel schepen.

Deze lage watertemperaturen, die in sommige gebieden onder de 5°C kunnen dalen, kunnen invloed hebben op de diverse koelsystemen aan boord. Hierdoor worden onderdelen blootgesteld aan lagere temperaturen dan waarvoor ze ontworpen zijn, met als risico kostbare reparaties door condensvorming bij het opnieuw opwarmen, en verhoogde onderhoudsbehoefte van de motor.

Het onderkoelen van de motor komt meestal voor tijdens verblijf in de haven. Wanneer motoren en hulpsystemen zijn uitgeschakeld is koeling niet nodig, en sluit de 3-wegklep de poort naar de koelzijde van het circuit.

Maar door de interne lekkage van regelkleppen – doorgaans zo’n 2–3% of meer – zal er toch een bepaalde hoeveelheid water door de gesloten klep stromen, wat leidt tot ongewenste koeling van deze systemen.

VOORBEELDEN VAN SCHEPEN
met problemen in koud water door interne lekkage van de koelklep:

Offshore Support Vessels (OSV): De temperatuur van het hulpsysteem daalt onder de gespecificeerde minimumtemperatuur tijdens verblijf in de haven, met risico op condensvorming bij opstarten, wat dure apparatuur kan beschadigen of verslijten.

Sleepboten: De voorverwarmer heeft moeite om de motortemperatuur op peil te houden tijdens havenverblijf. Hierdoor is er een langere opwarmtijd nodig, wat leidt tot extra brandstofverbruik en zwarte rook/uitstoot door lage motortemperaturen.

Veerboten: Lage temperatuur wanneer de voorverwarmer actief is. Vooral bij veerboten die elektrische verwarming gebruiken. Extra brandstof is nodig om de motoren voor vertrek op te warmen.

4-taktmotoren: Motoren/hulpsystemen die tijdens havenverblijf afkoelen en niet geschikt zijn voor langzaam starten, zullen bij opstarten snel in temperatuur stijgen, wat extra belasting veroorzaakt op mechanische onderdelen en afdichtingen.

Daarnaast zorgen wisselende temperaturen bij motoren met interne thermostaten voor extra vervuiling in de motor, wat leidt tot meer onderhoud.

OPLOSSING VOOR PROBLEMEN IN KOUDE WATEREN
De interne lekkage van een koelklep is in veel gevallen de oorzaak van temperatuursproblemen tijdens havenverblijf of ankerligging in gebieden met koud zeewater.

De nieuwe Ultra-Low Leakage-klep van Clorius Controls heeft een interne lekkage van minder dan 0,01% (ANSI Klasse IV), wat de ongewenste koeling tijdens havenverblijf elimineert. De nieuwe klep is ontworpen als de meest compacte 3-wegklep op de markt en is eenvoudig te retrofitten, ongeacht het merk van de momenteel geïnstalleerde klep.

De klep wordt geleverd met op maat gemaakte vulstukken (spacers), die de afstand opvullen tussen de klep en de flenzen op de leidingen. Hierdoor zijn geen las- of leidingaanpassingen nodig, en kan de installatie door de bemanning zelf worden uitgevoerd.

Voor kleinere schepen met 4-taktmotoren, waarbij de koelkleppen in het motorblok zijn geïntegreerd, kan optimale koelregeling worden bereikt door een Ultra Low Leakage-klep te installeren vóór het punt waar het gekoelde water de motor binnenkomt.

Wilt u meer weten over hoe onze nieuwe Ultra Low Leakage-klep uw schip kan helpen? Neem dan gerust contact op met een van de Engineers van Siscon.

Download de Ultra Low Leakage brochure

 

MESON  – Innovator in Marine en IndustrialValves, benadrukt de rol van duurzaamheid bij Nederlandse en Belgische bedrijven.

Meson Zweden en Siscon, beiden toon aangevende specialisten in afsluiters met meer dan 30 jaar ervaring in het leveren van hoogwaardige afsluiters, voerden de afgelopen weken intensieve gesprekken met shipowners en shipyards over de impact van juiste materialen, class certificatie en selectie keuzes. Veel scheepseigenaren klagen steen en been over de relatief korte levensduur van afsluiters en de enorme kosten die het met zich meebrengt bij vervanging hiervan. Niet alleen de keuze voor de juiste type afsluiter, maar met name de keuze van materialen (grondstoffen) spelen een cruciale rol voor een langere levensduur en dus kostenbesparing.

Meson producten worden wereldwijd gebruikt en geroemd om hun betrouwbaarheid, duurzaamheid en innovatieve techniek. In deze nieuwsbrief bespreken we niet alleen de sterke punten van Meson, maar ook de belangrijkste toekomstige trends in de scheepvaartindustrie, zoals CO2-reductie en energiebesparing. Daarnaast geven we inzicht in waarom Nederlandse en Belgische bedrijven Meson beschouwen als een toonaangevend A-merk.

Sterke punten van Meson als fabrikant

    1. Hoogwaardige producten en innovatieve technologie.
      Bij Siscon – Meson focussen we ons op het leveren van afsluiters die bestand zijn tegen de zwaarste omstandigheden op zee. We maken gebruik van de nieuwste technologieën en hoogwaardige materialen om ervoor te zorgen dat onze afsluiters voldoen aan de hoogste standaarden. Onze afsluiters zijn ontworpen voor optimale prestaties, lage onderhoudskosten en een lange levensduur. Onze productieprocessen zijn gecertificeerd volgens ISO-normen, wat zorgt voor een continue kwaliteitscontrole.
    1. Klantspecifieke oplossingen
      We begrijpen dat geen enkel schip hetzelfde is en dat de eisen van onze klanten variëren. Daarom bieden wij op maat gemaakte oplossingen aan, waarbij we nauw samenwerken met scheepswerven en rederijen om de juiste afsluiter oplossing aan te bieden.
    2. Wereldwijd bereik met lokale support
      Meson beschikt over een wereldwijd distributienetwerk, waardoor we snelle levertijden en technische ondersteuning kunnen garanderen, ongeacht waar uw schip zich bevindt. Met vestigingen in meerdere landen en servicepartners wereldwijd kunnen we onze klanten altijd de juiste ondersteuning bieden. Dit maakt ons tot een betrouwbare partner in de internationale scheepvaartindustrie.

Offerte aanvragen

Toekomstige ontwikkelingen in de scheepvaart

De maritieme sector staat aan de vooravond van een grote transitie, gedreven door striktere milieuregels en technologische vooruitgang. Enkele van de belangrijkste ontwikkelingen zijn:

    1. CO2-reductie en schone technologie
      Met de strengere regelgeving rondom CO2-uitstoot, zoals de IMO 2023- en 2030-doelstellingen, staat de scheepvaart voor een enorme uitdaging om schoner te worden. Meson is actief betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe, duurzame oplossingen die de uitstoot van schepen verminderen.

Meson denkt mee in het ontwerpproces om bij te dragen aan efficiëntere motoren en schonere brandstofsystemen.

2. Energie-efficiëntie

Energiebesparing is een ander belangrijk speerpunt voor de scheepvaart. Door onze afsluiters te optimaliseren voor gebruik in hybride en volledig elektrische schepen voeren we intensieve gesprekken met de branche.

    1. Digitalisering en slimme technologieën
      De digitalisering in de scheepvaart neemt snel toe. Slimme afsluiters, die op afstand kunnen worden gemonitord en aangestuurd, zijn de toekomst.

Meson investeert in technologieën die de operationele efficiëntie verbeteren.

    1. De Nederlandse en Belgische scheepvaartsector staan bekend om hun hoge eisen op het gebied van kwaliteit en prestaties. Meson heeft door de jaren heen een sterke reputatie opgebouwd als betrouwbare partner, dankzij onze consistente productkwaliteit en klantgerichtheid.
    2. Innovatie en duurzaamheid

Nederland en België zijn voorloper op het gebied van duurzame scheepvaartoplossingen. Meson sluit perfect aan op deze trend door ons aanbod van energie-efficiënte en duurzame producten. Onze inzet voor de reductie van emissies en het bevorderen van schone technologie maakt ons een aantrekkelijke partner voor bedrijven die toekomstgericht werken.

    1. Sterke service en samenwerking

Wat Nederlandse en Belgische bedrijven ook waarderen is onze klantgerichte aanpak en sterke after-sales service. Wij bieden volledige ondersteuning, van de installatie van onze producten tot onderhoud en training. Dit helpt onze klanten niet alleen om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren, maar ook om storingen en stilstand te minimaliseren.

 

Bij Siscon – Meson blijven we streven naar perfectie in alles wat we doen, van onze hoogwaardige merken tot onze bijdrage aan de toekomst van de scheepvaart. We zijn ervan overtuigd dat we met onze innovatieve oplossingen en focus op duurzaamheid een belangrijke rol blijven spelen in de transitie naar een schonere en efficiëntere maritieme sector. Nederlandse en Belgische bedrijven zien ons dan ook terecht als een A-merk in marine valves, een positie die we koesteren en blijven versterken.

We kijken ernaar uit om samen met u verder te bouwen aan een succesvolle toekomst!

NOx, SO2 and NH3 sensor, MES 1001 is developed for the maritime industry, and its harsh maritime environment. The sensor measures NOx, SO2 and NH3 gases directly in the exhaust uptake, which makes it capable of sending data updates every second. Fast and accurate measurement of emission gases is vital in meeting environmental legislation, and enables optimum use of after-treatment technologies such as Selective Catalytic Reduction (SCR).

 

The sensor is self-calibrating, and is consequently easy operate, and maintain. Installation is easy, and requires only pressurized air, data cable and power.

The sensor offers a variety of interfaces, including Modbus/TCP-IP, Analog Out (4-20 mA) and RS-485 for GPS data.

 

Quick and easy installation

NOx, SO2 and NH3 sensor, MES 1001 has an installation time on approimately one hour, when the pre-installation work has been carried our. The sensor is mounted on a standard flange, which is welded on to the exhaust system. Standard 24VDC power from the vessel is connected to the sensor, a data cable and compressed air, and the sensor is up running.

 

Easy operation

The MES 1001 is designed for easy operation. The technical crew on board a vessel has many jobs to see to. However, MES 1001 is not one of them, as it practically operates on its own. There is no need for connecting bottles with reference or span gases, as the sensor automatically self-calibrates. The sensor has a variety of connection possibilities and can be operated by the display or remote service tool. This consequently offers a favorable cost of ownership,  as there is no need for special crew training.

The sensor is based ultra violet absorption spectroscopy. This means that ultraviolet light is emitted into the gas and a detector (spectrometer) measures the amount of light absorbed by the gas. The sensor’s computer contains a digital library with the “fingerprints” of the supported gasses and by comparing the what we “see” with the reference library,  the exact concentration can be calculated. The emission of ultraviolet light takes place in the probe.

The probe contains a complex mechanical design which together with the flow of clean compressed air ensures that the delicate optical components is not contaminated by e.g. soot particles. The same air system is also responsible for dragging the exhaust past the measurement point inside the probe. The sensor offers a unique “zeroing” scheme which uses the compressed air to evacuate the probe from exhaust gas and this means drifting parameters practically can be eliminated.

The sensor measures the gasses NOx, SO2 and NH3 at the same time, and the measurements are reported on one or more of sensor’s outputs. The outputs can either be Modbus TCP/IP or analogue.

Simple maintenance

The MES1001 sensors are designed for minimum maintenance and automatically suggest preventive maintenance on the sensor. Danfoss IXA is able to set up notifications as per wishes for notifying about e.g. annually timely consideration and delivery of spare parts to go on board vessel. No special training or service technicians required. Replacement and installation of all planned maintenance and consumables can be performed easily by crew.

NOx, SO2, NH3 CEMS for general exhaust monitoring or in SCR applications

The MES 1001 basic version CEMS measures NOx, SO2 and NH3 gases independently or as a combination directly in the exhaust uptake. It carries out fast and accurate measurement of emissions.

– This CEMS is very compact, easy to install, operate and maintain at a low cost
– It allows low-emission equipment monitoring to showcase owner’s green credentials
to customers
– NOx continuous values allow the the ship owner to verify SCR performance is satisfactory
– Widespread urea overdosing in SCRs known to cause harmful ammonia slip can be
avoided by NH3 gas monitoring

Download

The MES 1001 MARPOL is an upgraded version of the basic CEMS and is approved as per MARPOL regulations. It has a built in calibration system which can be connected to carry out onsite gas calibration. The CEMS can additionally measure SO2 and NH3 gas.

– A shipowner can avoid carrying out spot checks on the SCR system, since MARPOL
permits the fixed installation CEMS to log tamperproof NOx values
– The system is compliant with with the latest requirements of the NOx technical code and can meet forthcoming mandatory requirements of the EU Marine Equipment Directive
– It is designed for easy on-site gas calibration by ship’s crew for meeting mandatory
SCR Annual survey requirements
– The CEMS can be easily replaced as a cold spare redundancy

Download

Precise and continuous measurement

MES 1002 enables precise and continuous measurement of the environmentally harmful gasses SO2 and CO2, directly in the exhaust pipe, which ensures fast and accurate measurement.

– The CEMS is compact, easy to install, operate and maintain at a low cost
– The CEMS is compliant with the guidelines defined in MEPC.259 (68)
– It is designed for easy on-site gas calibration and regular mandatory checks by ships crew as needed by regulatory bodies
– The CEMS can be easily replaced as a cold spare redundancy to ensure continuous use of cheap high sulphur fuel in the scrubber system

Cost-efficient washwater monitoring

The MES 1003 system documents the level of pH, PAH, turbidity and temperature in the scrubber washwater. It is based on a costeffective sampling principle with one washwater analyzer unit and a number of washwater sampling units. It can also be used effectively if washwater is monitored only at the scrubber outlet.

Increased focus on the environmental impact from the marine industry has led to an increased focus on regulations related to emissions from the shipping industry, and Washwater Monitoring System, MES 1003 helps you achieve reliable washwater monitoring and documentation compliant with the limits established by the International Maritime Organization in MEPC.259 (68).

Washwater Monitoring System, MES 1003 is a solution used on vessels equipped with an Exhaust Gas Cleaning System (EGCS) scrubber. The system measures values between inlet water and discharge water of the scrubber.

It is designed for easy onsite verification, calibration and regular mandatory checks by ships crew as needed by regulatory bodies

MES 1003 Datasheet:

Download

MES 1003 Brochure:

Download

 

Visualize your emission data for analysis, optimization and documentation

EmViz is a software platform that provides a total overview of the ship’s air and water emissions. The software will collect and store all relevant data and can analyze if the ship is compliant. With this, the crew is always informed about the current emission status. By transmitting the data to a central server the ship owner can analyze over longer periods of time as well as compare data across fleets.

 

Create a total overview of the ship’s air and water emissions

EmViz comprise one visualization platform that can gather, compare and store all emission data, air- and water emissions, from the ship. These can be use to analyze whether the ship is compliant with regulations defined by the International Maritime Organization (IMO), the EU, nation states, etc.

EmViz can optimally be used with all Danfoss IXA sensors in achieving a complete overview of emissions on the ship, for optimization and documentation.

 

Achieve a complete overview of emissions

EmViz enables a complete overview of emissions for shipowners and ship operators, distributed between class of vessels, while visualizing whether fleets are compliant with regulations.

 

Transparency and documentation of emissions

EmViz generally creates greater overview and better transparency of total emissions from the shipping industry, including CO2 footprint and current Emission Control Area (ECA) emissions. Via the EmViz platform, the ship crew is always updated on current emission status, and the ship owner and/or ship operator will be able to analyze emissions over a longer time span and be able to compare data across several ships.

 

Solution to meet IMO’s global enforcement

Danfoss IXA presents a solution to meet IMO’s global enforcement of a 2020 sulphur cap of 0.5%. This and other application possibilities like SCR feedback, big data for engine optimization and compliance documentation are presented in this video.

 

To learn more, watch the below video

Siscon as Preferred Supplier for valves, actuators, and instrumentation. Siscon meets your requirements with experience and flexibility, and with a passion for precision.

Every liquid, for every vessel, as well as for industrial applications on land. The experience is our strength. From individual valves to control solutions, Siscon is your partner for global projects.

Our customers come from all over the world. Ship owners, shipbuilders, OEM & Skid builders, spare part suppliers, designers and developers rely on our complete solutions.

NEW ZERO EMISSIONS LAB FOR PIONEERING RESEARCH

 

MARIN has developed a research and configuration test environment: the Zero Emission Lab (ZEL). Our competences of hydrodynamics will be united with innovative future ships’ propulsion and power systems

CURB YOUR VALVE COST
Dramatically reduce your total cost of ownership by 60%
Up to 70% of the Total Cost of Ownership (TCO) of a valve comes from replacement parts. Valve maintenance and repair play a significant role in Total Cost of Ownership throughout the life cycle of a control valve. Clorius Controls has the lowest cost of ownership due to competitive initial pricing combined with attractive parts pricing and long maintenance intervals.

Download

Mail
Call